Pejabat Penolong Naib Canselor (Pembangunan & Pengurusan Fasiliti) ditubuhkan pada 16 Oktober 2014 selaras dengan penstrukturan dan pengorganisasian semula Universiti Teknikal Malaysia Melaka melalui Pekeliling Pentadbiran Bil. 29/2014. Pejabat Penolong Naib Canselor (Pembangunan & Pengurusan Fasiliti) ditubuhkan bertujuan bagi menjayakan Pelan Strategik Universiti secara khususnya di samping demi memastikan perancangan ini selaras dengan Pelan Strategik yang telah dirangka di peringkat Kementerian Pendidikan Malaysia.
Menerajui pembangunan dan pengurusan fasiliti yang kompeten berfokuskan kelestarian dan kesejahteraan sejajar dengan visi universiti
Misi
Mewujudkan pembangunan fizikal dan inftrastruktur yg holistik serta kemudahan dan perkhidmatan yang komprehensif berteraskan kemahiran dan kepakaran terkini sejajar dgn aspirasi universiti
Objektif
Merancang dan melaksanakan pembangunan fizikal dan infrastruktur serta kemudahan perkhidmatan yang komprehensif.
Merancang dan menyelaras program-program berkaitan alam sekitar dan kelestarian yang membabitkan teknologi hijau dikalangan warga universiti.
Menentukan keselamatan fizikal warga UTeM dan pelawat di tahap optimum.
Merancang dan mengurus perkhidmatan dan penyelenggaraan kenderaan universiti.
Memastikan keselamatan dan kesihatan warga Universiti sentiasa terjamin.
Mengurus sumber manusia, kewangan,aset dan pejabat dilaksana secara teratur dan sistematik.